czwartek, 3 lipca 2008

Potrzeba matką wynalazku

Ostatnio odkryłem niezły patent na tanie konie w skali 15 mm. Ale może zacznę od początku...

Wziąłem się za modele armii polsko-litewskiej z bitwy pod Grunwaldem produkcji firmy „Oddział Ósmy”. Zacząłem od lekkiej jazdy litewskiej. Poukładałem sobie figurki w przegródkach i z niesmakiem stwierdziłem, że koniki dla Litwinów są tylko jednego wzoru. Ponadto figurki te są wykonane z wyjątkowo twardego i kruchego stopu. Podczas czyszczenia nadlewek jednemu z koni pękła noga. Nie rozpaczałem bardzo, gdyż już dawno używam klejów cyjanoakrylowych, które świetnie kleją tego typu materiał. Bardziej mnie irytował fakt, że cała lekka jazda litewska będzie siedzieć nie dość, że na koniach identycznych, to jeszcze w takich statycznych pozach, co wielce by się gryzło z dynamicznymi pozami jeźdźców. Nie mówiąc już o braku dzikości tego wojowniczego ludu.

Wówczas wpadłem na pomysł nieco nietypowy. Postanowiłem przejrzeć stare zestawy produkowane w skali HO. Najbardziej odpowiednie wydały mi się koniki należące do Apaczów, z racji braku siodeł i sporej dynamiki. Prezentują się one tak:


Skala okazała się idealnie pasować. Ponieważ szkoda mi było nie wykorzystać oryginalnego konia – umieściłem na podstawce jeden egzemplarz obok wspomnianego plastikowego wierzchowca. Z lewej strony na zdjęciu widać oryginalnego konia metalowego, z prawej natomiast plastikowego mustanga. Po sklejeniu, szpachlowaniu i pomalowaniu wyszło tak:


Teraz maluję drugą parę dosiadającej wyłącznie mustangów. Wyglądają o wiele korzystniej niż na spacerujących oryginalnych metalach. Wkrótce zamieszczę foto.

Ekonomiczny aspekt przedsięwzięcia okazał się być sukcesem. Zestaw firmy Nexus „Geronimo’s Apaches” (ATL04) kosztujący 19,90 zł składa się z 15 koni (po trzy z każdego wzoru), które wszystkie się nadają, aby je wykorzystać dosłownie w każdej epoce, oczywiście po konwersji. Czyli wychodzi 1,33 zł za konia. To jest około trzy razy taniej niż w metalu. Warto się zaopatrzyć w przynajmniej jeden taki zestaw „luzaków”, aby po prostu mieć możliwość urozmaicenia i zapas na okoliczność uszkodzenia, bądź zagubienia oryginalnych części.


Na zdjęciach:
Lekka jazda litewska - Bitwa pod Grunwaldem 1410 r.
Figurki metalowe firmy Oddział Ósmy, jeden z koni firmy Nexus, skala 15 mm, rok produkcji 2007, malowanie lipiec 2008.
Podstawka kompatybilna z systemami DBA, DBR oraz FoG.

1 komentarz:

Telamon pisze...

Super! 9.90 za 15 koni, drobne korekty i w sam raz do mych żydów. :D