niedziela, 14 września 2008

Operacja "Cobra"


Mniej więcej od roku z dużym zainteresowaniem śledzę rozwój systemu Flames of War w Warszawie. Ciekawość ta wynika z kilku względów. Po pierwsze wraz z systemem jest wydawana duża i ciekawa kolekcja figurek i modeli pojazdów, dział, a nawet samolotów w skali 15 mm, a to przecież moja skala! Po drugie system jest dobrze wydany i znakomicie się rozwija, ponadto dotyczy okresu II wojny światowej, która od dzieciństwa jest moim konikiem. Coraz więcej ludzi w Warszawie i w Polsce gra, organizowane są nawet ogólnopolskie turnieje. W zasadzie nic, tylko grać...


A jednak nie mogłem sobie znaleźć strony konfliktu, początkowo chciałem zrobić coś polskiego, siły Maczka, Andersa lub Sosabowskiego. Problem polega na tym, że dużo ludzi w Polsce robi takie siły, natomiast idea jest taka, żeby strony konfliktu były zróżnicowane. Armia amerykańska odpadała zupełnie ze względów osobistych, zastanawiałem się także nad Brytyjczykami. Wreszcie postanowiłem wrócić do dawnych zainteresowań i skierowałem swoją uwagę na niemiecką pancerkę.

Najchętniej złożyłbym Afrika Korps, ale zarówno okres, jak i teatr działań jest w Warszawie niemal niegrywalny. Aby nie mieć problemów z doborem graczy - musiałem się zdecydować na rok 1944. W tej sytuacji w grę wchodziły tylko siły Waffen SS. Niestety dotychczas w podręcznikach oddziały te były traktowane nieco po macoszemu, sytuacja się zmieniła wraz z wydaniem podręcznika dotyczącego operacji "Cobra".

Wydarzenia opisywane w tym podręczniku obejmują okres lipca i sierpnia 1944, operacja wojskowa, która miała doprowadzić do przerwania impasu w Normandii i wyjścia na niziny środkowej Francji. Główne skrzypce w ataku grał VII KA gen. Collinsa (centrum), VIII KA gen. Middletona (prawa flanka) i XIX KA gen. Corletta (lewa flanka). Naprzeciw Amerykanów stanęły niemieckie siły w składzie LXXXIV Korpusu gen. Choltitza i II KSpad gen. Meindla. Z dywizji pancernych, Niemcy zgromadzili przed amerykańskim frontem resztki (w sile ok. 5 tys. żołnierzy) 130. DPanc "Lehr", 2. DPanc SS "Das Reich", 2. DPanc "Wiedeńskiej" i 116. DPanc "Windhund".

Jednak najistotniejsze jest to, że wreszcie została wydana porządna lista armii Waffen SS oraz duża ilość figurek do tego typu oddziałów. Mój wybór padł na 2 DPanc SS "Das Reich". Po krótkich konsultacjach na forum Wargamera, niezwłocznie zakupiłem pełny pluton grenadierów pancernych. Docelowo moje oddziały będą się prezentować następująco:

- HQ (50 pkt.)
- 2x Gren + 1x Panzerfaust (180 pkt.)
- 2x Gren + 1x Panzerfaust (180 pkt.)
- 3x Mortar 80mm (235 pkt.)
- 3x Panther A (640 pkt.)
- 2x Light AA (75 pkt.)
- 2x Light AT - Pak40 75mm (135 pkt.)

Wszystko SS ("Das Reich")

Razem: 1495 pkt.

Później być może zrobię kompanię na okres Mid, czyli 1942-43. Najprawdopodobniej dla operacji "Zitadelle" czyli bitwy na łuku Kurskim. Rozpiska będzie oczywiście dla "Das Reich".

Na zdjęciach:
Figurki metalowe firmy Battlefront Miniatures, skala 15 mm, rok produkcji 2008, malowanie wrzesień 2008.
Podstawka kompatybilna z systemem FoW.
1 drużyna, 1 pluton Grenadierów Pancernych SS, 2 DP SS "Das Reich"

Brak komentarzy: